Friday, May 18, 2007

First Example

A series of post concerning problems in the business of Greek classical music starts with this post. While written in random order, that is in the way they just pop up in my head, I'll try to concentrate at first on those problems that arise from the professionals and the afficionados alike.

So, there's no. 1 problem for today's post. The attitude of the fans, aka concert-goers, listeners, "clients". What I recently heard, concerns me personally, but I had a good time laughing with it, since it's about an incident that happend 2,5 years ago.

I won a Greek piano competition back in October 2004, in Thessaloniki. At the award ceremony, about two hours after the performance of the final, I appeared with a dark red shirt. As I just recently heard, this seemed to upset the local community. In fact, they considered it a disrespect for the competition -and themselves. Now, not everyone has seen me playing, and I have to say that I sweat a lot when on stage. It doesn't need to be Prokofiev's 2nd piano concerto, like in that evening, it can just be a small set of variation by Mozart.

Funnily enough, this kind of reactions from Greek "music lovers" don't surprise me anymore. But here's a photo from the winner of the last International Paulo Cello competition, in the outfit he played in the final...

Problem no. 2. A good friend and colleague called me a couple of months ago. This person just had played an important concert, and he asked me about the fee: in fact he didn't negotiate with the organizer beforehand and they just called him to sign the contract -with a fee they decided- after the concert... Now, this good friend is older than me, and I was surprised by this lack of professionalism from both sides. He/she doesn't have an agent (like most of us) and yet didn't try to negotiate. Does it need lots of time and effort to figure that out? Of course I advised him what I thought he should do, but after the concert... So, "professional" musicians not defending their rights:problem no. 2.

Couple of years ago, I had a serious disagreement about my fee with a certain artistic director of a Greek organisation. After arguing with him, it was clear to me that the fee was for several "reasons" not negotiable. He did however raise it a day or two before the concert; the raise was considerable, and the final fee was almost what I asked for. I understand that they might not invite me for several years, but I had to stand for what I believe is right; and I learned that in this business, if I don't do it for me, nobody else will.

to be continued... jatkuu... συνεχίζεται...

buzz it!

11 comments:

proinos said...

Στον τόπο που η προσφορά μουσικών (ειδικά στο πιανο) είναι εκατονταπλάσια από τη ζήτηση, το επίπεδό τους ποικίλλει απίστευτα αλλά κανείς από αυτούς που αποφασίζουν δεν ξέρει ή δεν ενδιαφέρεται να το αξιολογήσει και ούτε 2 μουσικοί δεν πρόκειται ποτέ να συμφωνήσουν περί συντεχνιακών θεμάτων και να έχουν κοινή αντιμετώπιση (ίσως απλά γιατί έχουν διαφορετικά συμφέροντα), σε αυτόν τον τόπο λοιπόν η μουσική(οί) είναι υπό διωγμόν...

proinos said...

Σε συνέχεια του προηγούμενου post, ίσως μάθατε ότι ανακοινώθηκε πανηγυρικώς δια πρωθυπουργικών χειλέων πριν λίγες μέρες η Ακαδημία Τεχνών.

Με τις ευλογίες γνωστών προσωπικοτήτων της μουσικής που ήταν εκεί χαμογελώντας, η Ακαδημία -είναι οριστικό πλέον-, δεν θα έχει πανεπιστημιακό ή διαβαθμισμένο status και μάλιστα όπως σαφώς ανέφερε η πασιχαρής Υπουργός Παιδείας, οι απόφοιτοι της Ακαδημίας θα βρίσκουν διέξοδο στα Πανεπιστήμια!!
Μας υποχρέωσαν ακόμα μια φορά.
Και εμάς και σας και τις επόμενες γενιές.

Αγαπητέ κ. Νάσο είστε ανειδίκευτος εργάτης και ουδείς υπεύθυνος αντιλαμβάνεται τον ακριβή σκοπό της χρησιμότητας της εργασίας σας. Και θέλετε και να πληρώνεστε και μάλιστα να διαπραγματεύεστε και την αμοιβή σας? Πιπέρι...

Στέφανος Νάσος said...

Να απαντήσω στα σχόλια σας, κατ'αρχήν ζητώντας συγγνώμη για την καθυστέρηση.

Όχι δεν έχουμε υπερπροσφορά πιανιστών. Διαφωνώ... Πόλεις παγκοσμίως με ανάλογο μέγεθος της Αθήνας (ή της Θεσσαλονίκης) έχουν πολλαπλάσιους. Επίσης το επίπεδο πλέον έχει ανέβει και διαπιστώνεται και από τις σπουδές καθενός. (Δεν μπαίνει ο οποιοσδήποτε στο Ωδείο του Παρισίου, δεν μπαίνει ο καθένας στο Μόναχο... όπως επίσης στη μικρή σχολή π.χ. του Τρόσινγκεν ο Μερτζάνοβ είχε απαιτήσεις από τους μαθητές του). Κι αν εν τέλει το πρόβλημα είναι οι πιανίστες, τί να πούμε και για τους μαέστρους;;; Ο καθένας πιάνει τη μπαγκέτα και γίνεται μαέστρος...
Εν πάσει περιπτώσει...

Περαιτέρω, η διαφωνία μεταξύ οιονδήποτε δύο συμπατριωτών μας είναι δεδομένη ανεξαρτήτος κλάδου κι επαγγέλματος. Προφανώς μουσικοί μιας ορχήστρας δεν πρόκειται να συμφωνήσουν για κάποιο θέμα... και οι λόγοι είναι πολλοί και δύσκολοι οπότε προχωρώ στο επόμενο.

Ευχαριστώ για την ενημέρωση, ομολογώ ότι όχι δεν το ήξερα (δε διαβάζω ελληνικά [ηλεκτρ.] ΜΜΕ).

Ακόμα ένα ωδείο πολυτελείας. Κι επειδή -ένα από τα ελαττώματά μου- έχω μνήμη ελέφαντα, να πούμε κάποια πράγματα για την "επιτροπή" του μουσικού τμήματος της Ακαδημίας -κι εν όψει άρθρου αργότερα. Θυμάμαι, κι αν κάποιος το χρειάζεται, μπορώ να το βρω, ότι σύμφωνα με το "Πολύτονον" -και κάποιες εφημερίδες- η επιτροπή θα ήταν η εξής: Αντωνίου, Καβάκος, Κωνστ. Φλώρος, Δ. Ευαγγελάτου, και κάποιος καθ. Βυζαντινής μουσικής του οποίου το όνομα μού διαφεύγει δυστυχώς αυτή τη στιγμή. Η επιτροπή που εμφανίζεται στο ρεπορτάζ έχει ως εξής: Αντωνίου, Σγούρος, Τσούχλος, Μυράτ. (αλλαγή των 3, ο τέταρτος έμεινε, ο πέμπτος εξαφανίστηκε). Στον πολύ τον κόσμο ίσως να μη λένε πολλά αυτές οι αλλαγές -ή τα ονόματα- αλλά σε μένα λένε, και φαντάζομαι και σε πολλούς συναδέλφους.

Οπότε, να χαρείτε το Ωδείο πολυτελείας, από μακριά κι αγαπημένοι...

Εγώ πρωινέ, καλώς ή κακώς έχω διέξοδο. ΄Ολοι εκείνοι οι συνάδελφοι που δεν έχουν ανησυχούν, κι εγώ για την πάρτη τους!

Μ'άρεσε το "ουδείς υπεύθυνος αντιλαμβάνεται". [πλάγια δικά μου]. Κανένα άλλο;;;

Α, ναι, μια απορία -γιατί μπορεί και να μην κατάλαβα καλά και να έγραφα βλακείες τόση ώρα-: δηλαδή η Ακαδημία θα είναι κατώτερη των ΤΜΣ Αθηνών, Θεσσ. (2), και Κερκύρας;;;

Αν ναι: lllllloooooollllll!!!!!!

proinos said...
This comment has been removed by the author.
proinos said...

Εχουμε υπερπροσφορά πιανιστών σε σχέση με τις συναυλίες που οργανώνονται σε επαγγελματική βάση. Για το λόγο αυτό γίνονται και δεκάδες εβδομαδιαία χωρίς αμοιβή των συντελεστών.

Βεβαίως και έχει ανέβει το επίπεδο. Αυτό όμως δεν εμποδίζει ένα μεγάλο ποσοστό των εν Ελλάδι διπλωματούχων να μην έχουν επαρκή κατάρτιση και πάντως βλέπει κάποιος σε προγράμματα ανθρώπους που λίγο προσφέρουν στην πιανιστική τέχνη.

Θα σας θυμίσω ότι όταν η κ. Μπακογιάννη κατάργησε τη συμφωνική ορχήστρα του Δήμου (και μέχρι να την ξαναανοίξουν τα δικαστήρια),δεν μίλησε κανείς. Οταν τα χρώματα είχαν να πληρωθούν μήνες, δεν μίλησε κανείς. Οταν η Λυρική παραλίγο να μην ξεκινήσει τη χρονιά για οικονομικούς λόγους δεν μίλησε κανείς. Η συνδικαλιστική παρουσία των μουσικών είναι χαμηλοτάτου επιπέδου απο πλευράς προσώπων και ουδείς κοιτάζει το πρόβλημα του δίπλανού, νομίζοντας ότι ποτέ δεν θα γίνει δικό του...

Στην πρώτη επιτροπή για την Ακαδημία ήταν και ο Λυκούργος Αγγελόπουλος.

Οντως δεν καταλάβατε καλά.

Οχι απλώς θα είναι κατώτερη.

ΑΔΙΑΒΑΘΜΗΤΗ ΕΝΤΕΛΩΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ
ως μη ανήκουσα στο Υπουργείο Παιδείας. Επειδή όμως η κ. Γιαννάκου είναι καλός άνθρωπος, θα βρεθεί τρόπος οι απόφοιτοι της Ακαδημίας να εγγράφονται στο πρώτο έτος των ΤΜΣ και βλέπουμε...

Και για αυτό το θέμα ακόμα, δεν έχει μιλήσει κανείς (εκτός από τον Αγγελικόπουλο στο Υποβολείο της σημερινής Καθημερινής...)

proinos said...

Και σημερινά νεώτερα απο το in.gr

"Όπως διευκρίνισε ο κ. Βουλγαράκης, η Ακαδημία θα είναι Ανώτερης Παιδείας, τριετούς φοίτησης, οι σπουδαστές θα πρέπει να διαθέτουν απολυτήριο λυκείου, δεν θα εισάγονται με σύστημα πανελληνίων και όταν αποφοιτούν θα τους χορηγείται πιστοποιητικό σπουδών και όχι πανεπιστημιακό πτυχίο, δεδομένου ότι η εκπαίδευση δεν θα είναι θεωρητικού περιεχομένου αλλά «πρακτικοποιημένης γνώσης».

Ανώτερη Σχολή που θα χορηγεί πιστοποιητικό? Η κοροϊδία είναι χειρότερη από ό,τι διαφαινόταν...

Στέφανος Νάσος said...

Καλά που περιμένω λίγο πριν απαντήσω (συνήθως δεν προλαβαίνω) ώστε να απαντώ σε μαζεμένα σχόλια...

(επί προσωπικού, τελειώσαν οι συναυλίες κι επιστρέψατε δριμύτερος στη μπλογκόσφαιρα...)

"Θα σας θυμίσω ότι όταν η κ. Μπακογιάννη κατάργησε τη συμφωνική ορχήστρα του Δήμου (και μέχρι να την ξαναανοίξουν τα δικαστήρια),δεν μίλησε κανείς. Οταν τα χρώματα είχαν να πληρωθούν μήνες, δεν μίλησε κανείς. Οταν η Λυρική παραλίγο να μην ξεκινήσει τη χρονιά για οικονομικούς λόγους δεν μίλησε κανείς. Η συνδικαλιστική παρουσία των μουσικών είναι χαμηλοτάτου επιπέδου απο πλευράς προσώπων και ουδείς κοιτάζει το πρόβλημα του δίπλανού, νομίζοντας ότι ποτέ δεν θα γίνει δικό του..."


[προφανώς εννοείτε εξωμουσικούς όταν γράφετε δε μίλησε κανείς...]

Μάλλον σε λάθος μέρος τα γράφετε, τα ξέρω και δεν τα έχω ξεχάσει. Να προσθέσω και την Ορχήστρα της ΕΡΑ, που αποκλείστηκε από συγκεκριμμένο χώρο, επειδή "τόλμησαν" να κάνουν μια ελαφρή διαμαρτυρία σε συναυλία τους;;;

Η συμφωνική του δήμου καλά πάει πάντως από συνδικαλισμό, και χάρη κυρίως στον εξαιρετικό της "μάνατζερ", πήγε η υπόθεση στα δικαστήρια (οι περισσότεροι λάκισαν βεβαίως-βεβαίως τότε...).

Πάντως το "Ωδείο πολυτελείας" είναι καλό όνομα.

Καλό το "η εκπαίδευση δεν θα είναι θεωρητικού περιεχομένου"... δηλαδή οι ξένες ακαδημίες (ΚΑΙ ΤΑ ΩΔΕΙΑ) χάνουν το χρόνο τους με ιστορίες, θεωρητικά, παιδαγωγικά, αισθητική, χορωδίες, κλπκλπ.

καληνύχτα!

proinos said...

Να διευκρινίσω, ότι για τα γραφόμενά μου, δεν εννοώ ότι δεν τα γνωρίζετε ή διαφωνείτε, απλά τα παρουσιάζω σε δημόσιο χώρο, ξέροντας ότι διαβάζουν και άλλοι.

Οταν γράφω "δεν μίλησε κανείς" εννοώ τους μουσικούς. Οταν στο ραδιοσταθμό Flash οι εργαζόμενοι δεν πληρώθηκαν ένα μήνα, η ΕΣΗΕΑ ολόκληρη έκανε κινητοποιήσεις, τα μέσα διαμαρτύρονταν κλπ. Στο μουσικό χώρο δεν κουνιέται φύλλο. Γκρεμίζεται η δίπλα ορχήστρα και όλοι οι άλλο συνάδελφοι μουσικοί πέρα βρέχει. Μέχρι που έρχεται και η σειρά τους. Τότε βέβαια, πέρα βρέχει στην άλλη ορχήστρα...

Για το "Ωδείο Πολυτελείας" που λέτε είναι εμφανές ότι η τρικυμία εν κρανίω έχει πάρει διαστάσεις...
Εν πλήρη σιγή επίσης, έτσι?

proinos said...

εν πλήρΕΙ...

Στέφανος Νάσος said...

Η διευκρύνιση δε χρειαζόταν, αλοίμονο αν παρεξηγούσα τα γραφόμενα σας!

Αλλά νομίζω ότι με κολακεύετε. Αμφιβάλλω αν με διαβάζουν και τόσοι πολλοί συμπατριώτες μας -δεν είναι κι ο σκοπός απαραιτήτως του μπλογκ αυτού.

Όπως βλέπετε, κάνουμε διάλογο μόνοι μας, κι όχι συζήτηση με πολλούς συμμετέχοντες... παρότι οι φίλοι της κλασσικής μουσικής στη μπλογκόσφαιρα είναι πολλοί, κανείς τους ακόμα δεν ασχολήθηκε με το ζήτημα, στο άλλο τσακώνονται για το Χαίντελ και τη βία... (δικαίωμα τους βέβαια!). Αλλά εκεί είναι και το πρόβλημα, είναι φιλόμουσοι, όχι φίλοι των μουσικών. Το αυτό ισχύει και για τους επαγγελματίες μουσικούς βεβαίως, αλλά νομίζω ότι αυτό είναι παγκόσμιο φαινόμενο, αλλού φανερό κι αλλού απλώς υποβόσκει.

(τσουπ 10άρα...)

proinos said...

Πολλά τα ζητήματα ίσως και με τι να πρωτοασχοληθεί κανείς...

Ας κάνω και εγώ μια 11άδα, λόγω της ημέρας (τελικός Champions League)!!