Sunday, February 17, 2008

Κοινό και Διαγωνισμός "Μαρία Κάλλας"

Αντί κοινότυπων κριτικών (βλ. προηγούμενα σημειώματα) κάποια διάσπαρτα σχόλια ατάκτως ερριμμένα. Κατ'αρχήν, μια διαπίστωση: η "Αίθουσα Φίλων της Μουσικής" δεν είναι δυνατό να γεμίσει όταν παίζει Ελληνική ορχήστρα με μη διάσημους σολίστ... (αμφιβάλλω αν γίνεται με διάσημους... εξαίρεση ίσως ο Pogorelich;). Ότι και να κάνουν, βρε προσκλήσεις, βρε δωρεάν είσοδο, δεν υπάρχει αρκετός κόσμος να ενδιαφέρεται. Κάτι που πρόσεξα και στο εξής: τις δύο τελευταίες βδομάδες πήγα και σε συναυλίες που έγιναν σε μικρούς χώρους (αίθουσες Νάκα, Ελληνοαμερικανικής Ένωσης). Ούτε εκείνες γέμισαν, αν και οι ερμηνευτές ήταν καταξιωμένοι συνάδελφοι με όχι μικρή παρουσία στο χώρο. Παρά ταύτα, η πόλη των 5 εκατομμυρίων κατοίκων δε μοιάζει να έχει αρκετό κόσμο που να ενδιαφέρεται. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν αναφέρομαι σε μέρες όπως η προηγούμενη Παρασκευή (15-02-2008) όταν υπήρχαν 3 εκδηλώσεις την ίδια ώρα (σε Νάκα, Παρνασσό, και Μέγαρο) ενώ προηγουμένως είχε μόλις αρχίσει ο διεθνής διαγωνισμός πιάνου Μαρία Κάλλας. Όχι, αναφέρομαι σε μέρες με μία ή δύο εκδηλώσεις... Να δω αν αύριο η Καμεράτα θα γεμίσει την αίθουσα...

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: η συναυλία ακυρώθηκε λόγω καιρού... όσοι αγόρασαν εισιτήρια να επικοινωνήσουν με τα εκδοτήρια του Μεγάρου για να τα ανταλλάξουν με αντίστοιχα για την 24η Φλεβάρη (Κυριακή) και την αίθουσα Δ. Μητρόπουλος, που θα γίνει η συναυλία.

Ο διαγωνισμός τώρα. Άρχισε την Παρασκευή στην αίθουσα της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης "Λίλιαν Βουδούρη", ο δεύτερος γύρος γίνεται αύριο και μεθάυριο στην Ελληνοαμερικανική Ένωση. Η πρώτη αίθουσα, εντελώς άγνωστη σε μένα μέχρι προχθές αποδείχτηκε ακατάλληλη για το σκοπό αυτό. Πολύ μικρή, και δύο Steinway D είναι τεράστια για το χώρο, ένα μεγάλο δωμάτιο, περισσότερο απ'ότι αίθουσα. Δεν γνωρίζω τα αποτελέσματα, οπότε δεν ξέρω κατά πόσο επηρέασε ο χώρος την επιτροπή. Από αυτή την αίθουσα, αύριο θα βρεθούμε στην ξερής ακουστικής Ελληνοαμερικανική Ένωση. Να δούμε και πόσο θα αντέξει το Steinway B εκεί... από άποψης χορδίσματος εννοώ.

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: και αυτό επηρέασε ο καιρός, προς το καλύτερο. Ο 2ος γύρος έγινε σήμερα -και συνεχίζεται αύριο- στην αίθουσα του Ωδείου Athenaeum, όπου και το πιάνο και η ακουστική είναι καλύτερα από την προαναφερθείσα αίθουσα.

Ο λόγος που γράφω για το διαγωνισμό είναι άλλος πάντως. Διαβάζοντας το πρόγραμμα του διαγωνισμού πρόσεξα ένα ενδιαφέρον κείμενο στο τέλος του. Αφορά στους κανονισμούς ψηφοφορίας της κριτικής επιτροπής και κατά πόσο αυτοί είναι αδιάβλητοι και χωρίς σκοπό να εξυπηρετήσουν, αντίστοιχα αδικήσουν, κάποιο διαγωνιζόμενο. Όλα καλά κι ωραία στο κείμενο, αν και δεν κατάλαβα το λόγο του. Να εξηγήσω ότι ως αιτία του κειμένου αναφέρεται το γεγονός ότι το κοινό που τον παρακολουθεί, μετά το πέρας του ασχολείται με τις αποφάσεις της επιτροπής αντί με κάποια άλλα γεγονότα πιο σημαντικά κατά την κρίση του συγγραφέα του κειμένου.

Όπως έγραψα, όλα καλά κι ωραία, αλλά ως εκείνο το σημείο που αναφέρεται το εξής: αφού ο κάθε κριτής έχει καταθέσει τη βαθμολογία του για κάθε διαγωνιζόμενο, τότε αφαιρείται από τη συνολική βαθμολογία του τελευταίου ένας χειρότερος κι ένας καλύτερος βαθμός. Είχα μάθει -από εκείνους τους διεθνείς διαγωνισμούς που έλαβα μέρος, καθώς και από τα δεκάδες ενημερωτικά φυλλάδια διαγωνισμών που έχω διαβάσει από το 1994 περίπου- ότι συνήθως αφαιρείται ο χαμηλότερος και ο υψηλότερος βαθμός, όχι ένας από αυτούς. Κοίταξα λοιπόν, και το αντίστοιχο μέρος του κειμένου στα αγγλικά, το οποίο συμφωνούσε με το ελληνικό κείμενο. Μήπως λοιπόν, καλά κάνει το κοινό και συζητάει για τα αποτελέσματα; Έστω κι αν δεν έχει παρακολουθήσει όλο το διαγωνισμό... Μετά από τόσες διαβουλεύσεις με την ομοσπονδία διεθνών διαγωνισμών στη Γενεύη και με άλλους διαγωνισμούς, όπως γράφει το κείμενο που σχολιάζω, δε γίνεται να υπάρχει σωστός κανονισμός; Αλλά αν φέρει μαθητή του στο διαγωνισμό ο Kämmerling (φέτος) ή o Ganev (παλιότερα), ή ο οποιοσδήποτε ακριβοθώρητος κριτής σε οποιοδήποτε διαγωνισμό του κόσμου, πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να τον/τη βοηθήσουμε... κάνω λάθος; Γιατί τους χρειαζόμαστε τους διασήμους κριτές, να δίνουν πρεστίζ στο διαγωνισμό μας, λες και δεν υπάρχουν άλλοι...

Εν πάσει περιπτώσει, ο διαγωνισμός αυτός συνεχίζεται αύριο και θα συνεχίζεται τα επόμενα χρόνια. Πέραν της κριτικής, σωστής ή λανθασμένης, αυτό που περιμένω από αυτό το διαγωνισμό είναι να γίνει πιο φιλικός στους καλούς Έλληνες πιανίστες (και τις Ελληνίδες φυσικά). Διότι, αν δε με απατά η μνήμη μου, κανείς Έλληνας δεν έχει κερδίσει βραβείο στην καινούρια έκδοση του διαγωνισμού από το 1994, αν δεν είχε καθηγητή/τρια στην επιτροπή. Και συχνά πολλοί αδικούνται στο πνεύμα της γνωστής συναδελφικότητας που κυριαρχεί στο μικρόκοσμο της κλασσικής μουσικής στη Ελλάδα. Αυτά. Καλές ακροάσεις!

buzz it!

3 comments:

proinos said...

η αποψινή συναυλία της Καμεράτας αναβλήθηκε λόγω καιρου (δεν έγινε η γενική πρόβα).

Μου είναι δύσκολο να δεχθώ ότι στο διαγωνισμό Ατενέουμ ανεξαρτήτως διατύπωσης, δεν θα βγάλουν ΤΟΝ μικρότερο/μεγαλύτερο βαθμό, αλλά κατά βούληση...

Οι συναυλίες είναι πλέον ΚΑΙ πολλές ΚΑΙ επαναλαμβανόμενες ΚΑΙ πρόχειρα σχεδιασμένες (νέος πιανίστας, σολίστ σε συναυλία που παρακολουθήσατε έπαιζε το ίδιο κοντσέρτο στην ίδια πόλη, δύο φορές την ίδια εβδομάδα με άλλη!! ορχήστρα)...

Στέφανος Νάσος said...

Είναι πράγματι πρόβλημα οι πολλές συναυλίες; Σε πόλη 5000000 κατοίκων; Χωρίς σοβαρές μεγάλες αίθουσες πέραν της μίας, και με έλλειψη ακόμα και σε μικρές -απόδειξη και η αλλαγή χώρων στο διαγωνισμό εξαιτίας της πυρκαγιάς στο ινστιτούτο Goethe... Πολύ δε περισσότερο, θεωρώ πρόβλημα τη συγκέντρωση των υπαρχουσών αιθουσών στο κέντρο της πόλης. Αλλά βέβαια, πέρα από τις καιρικές συνθήκες των ημερών, δεν είμαστε Ελσίνκι για να υπάρχουν και 3-4 περιφερειακές αίθουσες... (αιθεροβάμων...)

Μόλις το Σάββατο μίλησα με συνάδελφο μέλος πιανιστικού ντούο, και αναρωτιόταν που μπορεί κανείς να εμφανιστεί.

Πολλές ήταν και παλιότερα οι συναυλίες, απλώς τα -πολλά και τότε- ωδεία είχαν περισσότερους σπουδαστές που ενδιαφέρονταν...

Η επανάληψη συναυλιών είναι κατά κάποιο τρόπο συνηθισμένη στο εξωτερικό, τουλάχιστον όσον αφορά ορχήστρες που παρουσιάζουν δύο συνεχόμενες μέρες το ίδιο πρόγραμμα.

Μ'αρέσει το "διαγωνισμός Ατενέουμ"...

Δεν ξέρω τί θα κάνουν εκεί, ξέρω τί διάβασα στο πρόγραμμα... Αλλά για να είμαι και δίκαιος, η φετινή επιτροπή με προκαταβάλει θετικά -σε σύγκριση με το παρελθόν. Και απ'ότι φαίνεται η πρώτη απόφαση (1ος προς 2ο γύρο) ήταν σωστή...

DM said...

Τι νέα από τον διαγωνισμό?
(2ο προς 3ο κύκλο)
Τσιστιάκοβα?